مقایسه تاثیر چند حشره‌کش در جهت کنترل سپردار سفید توت،Pseudaulacaspis pentagona ، روی درختان هلو

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار بخش تحقیقات گیاهپزشکی، مرکزتحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان، سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی، گرگان، ایران

2 مدیریت جهاد کشاورزی علی آباد کتول، سازمان جهاد کشاورزی گلستان، گرگان، ایران.

3 بخش تحقیقات آفت‌کش‌ها، موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، تهران، ایران.

4 بخش تحقیقات گیاهپزشکی، مرکزتحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان، سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی، گرگان، ایران.

چکیده

سپردار سفید توت، Pseudaulacaspis pentagona، یکی از آفات مهم درختان میوه هسته­دار و دانه­دار در استان­های شمالی کشور است. کارآیی چند حشره­کش سنتزی و زیست­سازگار روی شپشک سفید توت در یک باغ هلو در روستای شیرنگ علیا از توابع بخش کمالان در شهرستان علی­آباد کتول مورد بررسی قرار گرفت. آزمایش­ها در قالب طرح بلوک­های کامل تصادفی با 17 تیمار و چهار تکرار انجام شد. تیمارهای این آزمایش شامل: پیریپروکسیفن 1 و 2 میلی­لیتر در هزار ، کلرپایریفوس  4 و 8 میلی­لیتر در هزار ، تیاکلوپرید  6/0 و 2/1 میلی­لیتر در هزار ، اسپیروتترامات و 2 میلی­لیتر در هزار ، فلوپیرادیفورون (SL, 20%) 1 و 2 میلی­لیتر در هزار ، پالیزین (SL) 3 و 5/1 میلی­لیتر در هزار، تنداکسیر (EC) 4 و 8 میلی­لیتر در هزار ، سیترال (EC) 1 و 2 میلی­لیتر در هزار و شاهد می­باشد. نمونه­برداری برای آزمایش یک روز قبل از سم­پاشی (دهه سوم فرودین ماه)، نسل اول و دوم آفت (به ترتیب نیمه اردیبهشت و اوایل تیر ماه) بعد از سم­پاشی صورت گرفت. تجزیه و تحلیل داده‌ها با روش  Glm و مقایسه میانگین­ها با روش دانکن با استفاده از نرم­افزار SAS انجام شد. بیش‎‌ترین درصد کارآیی بین حشره­کش­های مورد استفاده در نسل اول، در هنگام استفاده از حشره­کش اسپیروتترامات یک در هزار مشاهده شد. همچنین در نسل دوم، نیز بیش‎‌ترین کارآیی از حشره­کش­ها اسپیروتترامات یک در هزار و کلرپایریفوس چهار در هزار  به­دست آمد. از بین حشره­کش­های زیست­سازگار پالیزین 5/1 در هزار و تند اکسیر 8 در هزار کارآیی بالایی از خود نشان دادند. بر اساس نتایج این آزمایش، حشره­کش­های جدید نظیر اسپیروتترامات می­توانند جایگزین مناسبی برای کلرپایریفوس باشند. حشره­کش­های زیست‌سازگار نیز در از بین­بردن سپردار سفید توت عملکرد مناسبی داشتند و از این حشره­کش­ها نیز می­توان بدون آسیب به حشرات مفید و محیط زیست برای مبارزه با شپشک سفید توت استفاده کرد.

کلیدواژه‌ها