ارزیابی کارآیی قارچ‌کش آزوکسی‌استروبین + دیفنوکونازول ((SC, 32.5%‌ درکنترل بیماری لکه‌برگی سرکوسپورایی چغندرقند

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 بخش تحقیقات بیماری‌های گیاهان، موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، تهران، ایران

2 بخش تحقیقات بیماری‌های گیاهان، موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، تهران، ایران.

3 بخش تحقیقات گیاه‌پزشکی، مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی صفی‌آباد خوزستان، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویچ کشاورزی، دزفول، ایران.

چکیده

نظر به این‌که بیماری لکه­برگی سرکوسپورایی در مزارع چغندرقند برخی از استان­ها باعث بروز خسارات کمی و کیفی می‌شود، نیاز به آزمایش قارچ­کش­های جدید جهت کنترل این بیماری احساس می‌شود. در این پژوهش، قارچ­کش ارتیواتاپ که ترکیبی از آزوکسی استروبین و دیفنوکونازول است برای کنترل این بیماری در استان­های آذربایجان غربی و خوزستان مورد آزمایش قرار گرفت. تیمارهای آزمایشی شامل سه دز 75/0، 1 و 25/1 لیتر در هکتار از قارچ­کش­های ارتیواتاپ (SC, 32.5%)، دز نیم کیلوگرم در هکتار از کاربندازیم (WP, 50%) و شاهد بدون قارچ­کش بودند. 
آزمایش­های مزرعه­ای در سال­های 1397 و 1398 در قالب طرح آماری بلوک­های کامل تصادفی با پنج تیمار و چهار تکرار اجرا شد. به­محض مشاهده اولین علایم بیماری (لکه­های گرد برگی) سم­پاشی انجام گرفت. ارزیابی شدت بیماری در تیمار­های مختلف با مقیاس صفر تا پنج انجام گردید. در پایان فصل کشت، میزان عملکرد چغندرقند نیز در تیمارهای مختلف تعیین شد. بر اساس نتایج به­دست آمده، در استان آذربایجان غربی دزهای 25/1 و 1 لیتر در هکتار قارچ­کش ارتیواتاپ، به ترتیب با 80 و70 درصد کاهش معنی­دار شدت بیماری در مقایسه با شاهد، موثرترین تیمار­ها بودند. از نظر تاثیر بر عملکرد، دز 25/1 لیتر در هکتار ارتیواتاپ و دز نیم کیلوگرم در هکتار کاربندازیم موثرترین تیمارها بوده و به­ترتیب عملکرد را به میزان 55 و 52 درصد افزایش داده‌اند. قارچ­کش­های استفاده شده در استان خوزستان نیز در کاهش شاخص شدت بیماری موثر بودند. موثرترین تیمارها، دز 25/1 و 1 لیتر در هکتار ارتیواتاپ بودند که شدت بیماری را به­ترتیب به میزان 82 و 75 درصد در مقایسه با شاهد کاهش دادند. در رابطه با عملکرد، دزهای 25/1، 1 و 75/0 لیتر در هکتار ارتیواتاپ، موثرترین تیمارها بودند و باعث افزایش حدود 45% عملکرد چغندر قند در مقایسه با شاهد شدند.

کلیدواژه‌ها