ارزیابی کارآیی قارچ‌کش آمتوکترادین + دی‌متومورف (اوروگو®SC 525 ) در کنترل بیماری سفیدک کرکی هندوانه، Pseudoperonospora cubensis

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 بخش تحقیقات گیاهپزشکی، مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی هرمزگان، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، بندرعباس، ایران

2 بخش تحقیقات گیاه‌پزشکی، مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مازندران، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، ساری، ایران.

3 بخش تحقیقات زراعی و باغی، مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان هرمزگان، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، بندرعباس، ایران.

چکیده

سفیدک کرکی هندوانه با عامل شبه قارچی Pseudoperonospora cubensis (Berk. & M.A. Curtis) Rostovzev یکی از بیماری‌های مهم هندوانه در کشور به­شمار می‌رود. در این تحقیق، اثر قارچ‌کش آمتوکترادین + دی‌متومورف (اوروگو®SC 525) در کنترل بیماری سفیدک کرکی هندوانه در استان­های هرمزگان و مازندران در قالب طرح بلوک‌های کامل تصادفی با پنج تیمار و چهار تکرار مورد ارزیابی قرار گرفت. تیمارهای آزمایش، شامل قارچ­کش اوروگو® با سه دوز 6/0، 7/0 و 8/0در هزار، فسفیت پتاسیم (فسفیت®WSL 530 ) با دوز 3 در هزار به عنوان قارچ­کش مرجع و شاهد­ بدون قارچ‌کش بودند. محلول­پاشی کرت­های آزمایش همزمان با مشاهده نخستین علائم بیماری انجام شد و تیمارهای آزمایش در فواصل زمانی 10-7 روزه تکرار شدند. تجزیه آماری داده‌ها با نرم‌افزار SAS و مقایسه میانگین­ها با آزمون LSD محافظت شده (PLSD) صورت گرفت. بر اساس نتایج حاصل از این تحقیق، تیمار اوروگو 8/0 در هزار در مقایسه با تیمار شاهد دارای بیشترین اثربخشی در کنترل بیماری سفیدک کرکی هندوانه (85/89 درصد در استان هرمزگان و 05/80 درصد در استان مازندران) بود، هرچند که با درصد کنترل بیماری در تیمارهای اوروگو 7/0 در هزار (88/88 درصد در استان هرمزگان و 48/77 درصد در استان مازندران) و فسفیت 3 در هزار (72/87 درصد در استان هرمزگان و 60/75 درصد در استان مازندران) تفاوت آماری معنی­داری نداشت. با توجه به این که شدت بیماری سفیدک کرکی هندوانه تحت تأثیر قارچ­کش اوروگو با دوزهای 7/0 و 8/0 در هزار فاقد اختلاف آماری معنی‌دار بوده است، توصیه می‌شود از حداقل دوز مؤثر قارچ­کش اوروگو به منظور کنترل سفیدک کرکی در مزارع هندوانه استفاده گردد.

کلیدواژه‌ها