مدیریت شیمیایی علف‌های هرز لوبیا در تناوب زراعی لوبیا،Phaseolus vulgaris ، گندم،Triticum aestivum

نویسندگان

1 مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان زنجان

2 موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، تهران، ایران.

3 بخش تحقیقات گیاه‌پزشکی، مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی چهارمحال بختیاری، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، شهرکرد، ایران.

4 بخش تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر، مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی زنجان، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، زنجان، ایران.

چکیده

علف­های‌هرز قادرند تا بیش از 75 درصد محصول لوبیا را کاهش دهند. وجین ‌دستی، روش سنتی کنترل
علف­های­هرز است که هنوز هم انتخابی­ترین و کامل‌‌ترین روش‌ها می باشد. اما علف­کش­ها به دلیل کارایی بالا و صرفه اقتصادی، نقش محوری در مدیریت علف­های­هرز ایفا می­کنند. در این تحقیق کار‌آمدی علف‌کش ایمازتاپیر و تری ‌فلورالین و مخلوط آن‌‌ها در کنترل علف­های‌هرز لوبیا و پاسخ این گیاه زراعی به مقادیر و روش‌های مختلف کاربرد آن و اثرات باقی‌‌مانده احتمالی آن‌ها بر کشت گندم، در تناوب زراعی متعاقب با کشت لوبیا ارزیابی شد. آزمایش­ها در قالب طرح بلوک­های کامل تصادفی با 9 تیمار و 4 تکرار طی سال‌ های 1391 و 1392 در زنجان و شهرکرد اجرا شدند. نتایج نشان‌ داد که بیشترین میزان عملکرد لوبیا در زنجان (میانگین دو سال) با 4242، 3867، 3815 و 3679 کیلو گرم به‌ترتیب در اثر اعمال تیمارهای وجین علف‌هرز، علف‌کش ایمازتاپیر 75/0، 5/0 و 1 لیتر در هکتار به‌صورت پیش­رویشی و در شهر‌کرد با 2874، 2813 و 2694 کیلوگرم به‌ترتیب در اثر اعمال تیمارهای علف‌کش ایمازتاپیر 75/0 + تری ‌فلورالین 1 لیتر در هکتار به‌صورت پیش­کاشت، علف‌کش ایمازتاپیر 75/0 و 5/0 لیتر در هکتار بصورت پیش‌رویشی به­دست آمد. اعمال تیمارهای پیش‌‌کاشت و پیش‌‌‌رویشی علف­کش‌‌های ایمازتاپیر و تری‌فلورالین، هیچ‌ گونه تاثیر سوئی روی عملکرد محصول گندم در تناوب با لوبیا نداشت.

کلیدواژه‌ها